Starter

Millal tuleks alustada ja kui palju tuleks anda vasikatele startersööta?

Vasikatele võiks anda startersööta vabalt juba alates teisest elunädalast. Vabalt söömise eeliseks on see, et vatsa pH on siis stabiilne. Tavaliselt on vabalt söötmisel starteri kogused vasika kohta järgmised (Schils Calf Book alusel):

Nädal Gramme/päevas. NB! Kuivainet +/-90%. Ainult starter + piimajook!
1 ei
2 50
3 200
4 500
5 800
6 1000
7 1500
8 2000
9 2500
10 3000*
11 3500
12 4000

*3000 grammise starteri söömuse täitumisel vasikad reeglina võõrutatakse piimast/piimajoogist.

Milline peaks olema startersööda toiteväärtused?
On erinevaid soovitusi ning tihtipeale sõltub see ka täispiimasendajast ja selle kogusest ning kontsentratsioonist. Meil üldlevinud seisukoht on, et toorproteiini võiks olla startersööda kuivaines 15-19% ning tärklist kuivaines 200-250 gr/kg. Toorkiudu võiks olla kuivaines 120-130 gr/kg.


Kas müsli või graanul?

On tõestatud, et vahet ei ole. Küll aga on vasikas samuti harjuv, kes ei soovi üleminekuid ühelt tüübit teisele.

Kas startersööda juurde anda ka heina või põhku?

Selle üle on viimastel aegadel palju vaieldud. Tänases on tõestatud, et vatsahatustiku arenguks on oluline teravili, mis fermenteerununa soodustab vatsahattude kasvu. Ja teravilja saab vasikas startersöödast. Heina kvaliteeti peetakse ebastabiilseks ja on leitud, et heinal võib olla atsidoosi soodustav toime. Seetõttu, kui on vajadus tõsta ratsioonis atsidoosi vältimiseks kiudainet ja olemasolev startersööt seda piisavalt ei sisalda, kasutada alates 21 elupäevast vabalt 4-6 cm pikkuseks hekseldatud kõrge kvaliteediga põhku. Juhul, kui startersööda kiudaine sisaldus on piisav, siis alustatakse põhu lisamisega (kuni 20% ratsioonist) peale võõrutamist.

Granuleeritud startersöötasid on erinevaid. Milliseid eelistada?

Eelistame tootmisprotsessi, kus granuleerimistemperatuur enne välistemperatuurini jahutamist on 90-100°C – see annab aminohapetele (valkudele) parema omastatava struktuuri ehk kõrgema toiteväärtuse ja suurema kasvu.

Millised on hea startersööda peamised eelised?

Neid on laias laastus kolm:
a) Head maitseomadused
b) Suur toorproteiini, samuti lüsiini ja metioniini ning kõrge energia sisaldus.
c) Ohutus. Startersööt peaks toetama immuunsüsteemi ja vatsa arengut ning soodustama juurdekasvu.
d) Sisaldab orgaanilisi mikroelemente ja ka biotiini, mis mõjuvad soodsalt sõratervisele
e) Sisaldab maisi, mis annab enam seeduvat energiat

Startersöötadel on tihti lisatud erinevaid tervist toetavaid lisandeid. Mida pakub Dimedium?

Dimediumil on valikus näiteks startersööt, mis sisaldab lisandeid Progut ja Progress.

Progut® soodustab vatsa arengut ja stimuleerib kiiremat immuunsuse kujunemist. NB! Progut® on patenteeritud pärmi hüdrolüsaat, mis toetab soolestiku tervist ja tugevdab immuunsust.

Teaduslikult tõestatud toimega:
- Suurem päevane kaaluiive enne ja pärast võõrutust.
- Vatsa kiirem areng ja parem kore- ja jõusööda söömus pärast võõrutust.
- Parem immuunsus nii enne kui pärast võõrutust.
Hüdrolüüsiprotsessi käigus säilivad pärmiraku kõik aktiivsed ühendid; suureneb toimeala soolestikus; suureneb lahustuvate oligo- ja polüsahhariidide kogus pärmis.
Optimeerib toimeainete tõhusust.

Progress® on vaikhappeid sisaldav looduslikku päritolu lisand, mis:
- vähendab organismis põletikke ja aitab seeläbi väiksema energiakuluga kaasa kiiremale juurdekasvule,
- parem söödaväärindus läbi efektiivse mikrobioota ja soole tervise,
- ja iseenesest mõistetavalt, kui on parem soole tervis ja immuunsus, kulub meil farmis vähem antibiootikume (loe: säästetud raha).